Startsidan

Utvärdering av Riga

Varför i hela friden är det fler besökare dom dagar då jag inte skriver? Aja, nu är jag "hemma" igen och det är skönt. Nu kom jag också just på att jag är dålig på att analysera och recensera saker så det här kanske inte blir så mycket att hänga i julgranen. Men ja, jag ska försöka.

Vårt första intryck av båten, vi åkte med TallinkSilja, var inte så mycket att jubla över. Det såg inte så speciellt nytt och fräscht ut och alla rökte överallt. Tack och lov fick man inte röka i hytterna så den var inte äcklig. När vi kom in i hytten blev vi förvånade över hur himla liten den var, kolla bilderna bara! Om en stod upp var den andra tvungen att sitta i sängen eller stå inne på toan. Lite jobbigt men man vande sig. Jag vill inte att ni ska tro att jag har försökt fota fint, utan det här var bara för att visa.

image486image487

Resten av båten, alltså där affärerna och det fanns såg det ganska så trevligt ut. Tyvärr fick man ju röka där och det var äckligt.

När vi kom till Riga var det första vi såg en häftig bro. Då blev vi förvånade för vi trodde att Riga skulle vara ganska gammaldags. Sen märkte vi att båten stod stilla och att kajen var på andra sidan. När vi gick dit såg vi att det var mer som vi trodde. Först åkte vi ju på Sightseeing och det var bara vi två och fem till som var med på den, plus guiden alltså. Det var bra att vi åkte på sån för då fick vi veta lite fakta om landet och staden. Dessutom fick vi smaka på två olika sorters sprit. Eftersom det är drygt två veckor till jag fyller 20 så fick vi ju inte köpa med oss så det gjorde vi inte. Om någon undrar. Vi hade dock kunna gjort det för vi gick inte genom nån tull eller så. Bara en inflikning.

image488

Frågan vi alla ställer oss nu är: Var det värt det? Ja, det tycker jag. Eftersom vi åkte sista minuten betalade vi 582 kronor för båda och det var värt. Då ingick alltså sightseeingen. Trots att det började regna ungefär klockan halv två så tyckte vi att vi hann se staden och uppleva folket. Vi har lärt oss att ryssar och letter röker mycket och klär sig i töntiga kläder.

Sist men inte minst vill jag hälsa till den av mina föräldrar som har kommenterat kanelbulleinlägget, skriv in era egna namn istället för att låta mitt stå kvar.

Kommentarer
Av: Micke & Exxa

Ja det såg ju lite trångt ut i hytten :) Var det en mysig stad och så? hur var restaurangerna? Rekommenderar ni Riga? Hemskt vad många frågor det blev :)Ser fram emot att se fler bilder! Ha en fin dag!

Av: Micke & Exxa

Har tyvärr aldrig varit i visby så jag får inga flashbacks av den beskrivningen, men lite fantasi har man ju kvar så :) Var det dyrt att shoppa eller bara dåligt utbud? (värst vad frågvis jag är idag :D)

2008-05-06 @ 13:24:10
URL: http://exxa.blogg.se
Av: Micke & Exxa

Usch då, ja det lät ju inte som värsta shoppingutbudet precis. Typiskt att degt är en sån dag man kommer dit på (känner igen), men staden i sig låter rätt så mysig :) Kanske ska ta med sig sambon dit nån gång :) fast hon gillar ju inte att åka båt, krånglar till det lite *hehe*

2008-05-06 @ 13:58:57
URL: http://exxa.blogg.se
Av: Micke & Exxa

Tråkigt att dom tillåter rökning inomhus, luktar så äckligt med inpyrd rök för att inte tala om all äcklig rök man måste andas in... usch! Är det mindre/lika stora skepp som Finlandsbåtarna? Typ SiljaLine

2008-05-06 @ 14:21:40
URL: http://exxa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress:

URL:

Kommentar:

Trackback