Startsidan

Muslimer

Halojsan!

Idag ska jag och Eric fara och träna, där med bastu! Nu ska jag däremot käka lite lunch och se på Simon & Tomas. Det missade jag igår eftersom jag gick och väntade på det där Halal-tv som Blondinbella var med i.

Men alltså. Nu ska jag berätta lite om vad jag tycker om muslimer och så. Eller, jag ska ställa en fråga till er så ni kan svara. Om det är någon muslim som läser det här får ni jättegärna förklara för mig också.

Jag förstår tanken om att man ska hålla sig till sin partner och inte skaka hand med en person av motsatt kön för då kan den bli attraherad av en och så. Också det att ni vill dölja er kropp så att ingen annan än partnern ser den.

Men varför i hela friden gäller det bara kvinnor? Varför ska inte män också ha slöja? Och varför får inte kvinnor ha körkort i vissa länder? Hur kan folk gå med på det? Det är ju så förnedrande så man tror inte att det är sant.
Berätta för mig!

En av mina sjalar som jag inte gömmer mig bakom

Kommentarer
Av: Amena

Hej!

Jag är troende muslim så jag tänkte försöka förklara =)



Du skriver:

"Men varför i hela friden gäller det bara kvinnor? Varför ska inte män också ha slöja? Och varför får inte kvinnor ha körkort i vissa länder? Hur kan folk gå med på det? Det är ju så förnedrande så man tror inte att det är sant. Berätta för mig!"



Det gäller inte bara kvinnor. Vissa muslimska kvinnor väljer att inte skaka hand med män och vissa muslimska män väljer att inte skaka hand med kvinnor. Gäller båda könen. Likadant med klädeseln, men det är inte exakt samma "guidelinjer" som ska följas av respektive kön (en likhet är t.ex. att båda ska ha täckande, vida kläder, en skillnad är att män inte behöver täcka sitt hår och att kvinnor får bära ex. guld och silke).



Ang. körkort: jag håller med dig om att det är ett av det mest förnedrande som finns - att inte tillåta kvinnor att ens köra bil! Men det har med LANDETS regler att göra, inte med religionens. I islam finns det INGET som hindrar kvinnan från att t.ex. köra bil - skulle vara helt absurt annars ju. De flesta troende, praktiserande muslimska kvinnor jag känner har faktiskt körkort. Det är viktigt att skilja Saudiarabien och Iran från islam; dessa länders värderingar och regler är LÅNGT ifrån islams.



Måste iväg nu men jag svarar gärna om det är ngt mer du undrar över. Blir alltid så glad när människor väljer att fråga om saker de inte vet istället för att gå runt med stereotyper och fördomar =)!

2008-11-18 @ 16:38:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress:

URL:

Kommentar:

Trackback