Startsidan

Troende!

Gud vad intressant! Okej, gud vad ett dåligt ordval. Men ja! Tack så hemskt mycket Amena som svarade på mina frågor! Jag känner två män från Saudiarabien och det är från dom jag har fått reda på allt. Jag visste inte att det bara var Saudiarabien som hade underliga regler utan trodde naturligtvis att det var Islam. Ja, hur som helst. Jag tycker religioner är jätteintressanta även fast jag inte kan förstå hur man kan vara troende. Det klart en gud kan ge en stöd och hopp men jag skriver hellre av min min sorg, ilska eller vad det nu kan vara i form av dikter/låtar.

Sen tycker jag det är himla konstigt att det finns människor som verkar gilla sin gud mer än sina nära och kära. Till exempel om en dotter blir kär i en ikkemuslimsk kille så kan det ju gå riktigt illa (har jag hört). Eller om en person helt enkelt väljer att inte vara troende så kan det få ett otäckt slut det med (har jag också hört). Det här gäller naturligtvis inte bara Islam.

Känner ni inte vilket intressant ämne det här är? Jag skulle vilja veta mycket mer om olika religioner och framförallt hur troende människor tänker. Sånt är intressant! Amena om du läser det här kan du inte starta en blogg då och berätta allt spännande så att folk som har fördomar förstår! Nu finns det säkert folk som tror att jag är helt ironisk eller så men det är jag verkligen inte! För övrigt så studerade jag ju arabiska en termin så jag är alltså väldigt intresserad av olika kulturer. Nu har jag skrivit intresserad och intressant så många gånger så jag ska sluta. Dags att träna!

Kommentarer
Av: e m m a

- Modeblogg utan mode?

Av: Carro

Jag tycker också att religioner är intressanta att diskutera, precis som andra maktstrukturer är det. Och, som de säger "know your enemy". Tycker iofs helt ärligt att alla religioner är sjuka i huvudet (som min nya favvobloggare Lisa Magnusson brukar säga)men just därför är det intressant att förstå dem.

Religionen som struktur handlar så mycket om kontroll, vad man får och inte får göra osv.

Tycker helt ärligt att människor som har sin tro som något "mellan gud och mig" är sundare än de som underkastar sig de regler som några helt okända människor gjort upp. Men det är väl bara jag.

Och självklart ska man respektera allas religion blah blah blah, men verkligen... Religion har skapat typ alla strider i världen.

Phewww vilken lång kommentar sorry :P

2008-11-18 @ 20:20:56
URL: http://carra.blogg.se/
Av: e m m a

- Håller med dig fullt ut angående särskrivningar. Hade de funnit en poliskår för den sortens brott hade jag varit deras överhuvud.

2008-11-18 @ 20:59:34
URL: http://harnqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress:

URL:

Kommentar:

Trackback