Startsidan

Recept på mördegskakor

Mördegskakor är väldigt enkelt att göra. Dessutom kan man variera dem mycket.

200g smör
1 1/4 dl socker
4,5 dl vetemjöl
Dela smöret och blanda snabbt ihop det med sockret och mjölet. Jag brukar knåda med händerna. He in degen i plastfolie och he in det i kylen i ungefär 30 minuter. Har man bråttom kan man he den i frysen istället fast kortare tid. Ta ut den och gör dina kakor.

Vill man göra schackrutor her man ungefär 2 matskedar (ekologisk) kakao i halva degen och nån tesked vaniljsocker i andra halvan. Sen gör man fyra långa rullar, två bruna och två vita. Man lägger dem på varandra, två och två, så att det typ blir en fyrkant. Sen trycker man ihop dem litegrann, fast inte för mycket så att de blandas. Jag hoppas verkligen att ni läsare inte är så korkade så ni inte förstår, det känns fånigt att förklara såhär i detalj. Skär i centimetertjocka bitar och skjutsa in i ugnen på 175 grader i 10-12 minuter.

Vill man göra hallongrottor rullar man bara ihop grunddegen till bollar, gör en grop med fingret och her i lite hallonsylt. Busenkelt! Och så in i ugnen såklart.

Trevåningskakfat med nybakade kakor och pepparkakor på.

Kommentarer
Av: Leia ♥

Det är svårt att bli uttråkad när man väl kommer vidare i spelet :D

Av: ida

sv: nope de gör jag inte, gillar inte de :P ullared är verkligen mer mitt program haha !



åhh bra tips, de ska jag lätt göra en dag här framöver :) älskar o baka!

2009-11-09 @ 14:23:57
URL: http://idapida.blogg.se/
Av: Hanna

sv: ja, tyvärr gör jag ju det :( annars blir mitt hår ganska lockigt, eller iaf lite :P men det sliter jättemkt, så mitt hår måste klippas ofta, vilket inte är bra för mig som gillar långt hår :P



ååh, ser skitgott ut!

kram=)

2009-11-09 @ 15:49:04
URL: http://vetement.blogg.se/
Av: Anonym

sv: Ja lr hur :D

2009-11-09 @ 16:00:56
URL: http://photoshopifokus.blogg.se/
Av: Fatima

TACK för receptet! :)

2009-11-09 @ 23:35:00
URL: http://gustibusmensdatincrementum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress:

URL:

Kommentar:

Trackback