Startsidan

Ryska in my heart

Hej alla vänner!

Jag tycker det är så fantastiskt intressant med olika språk, kulturer och religioner. Nu när jag är i Tyskland har jag samtidigt turen att få bo med en ryska som jag kan fråga alla möjliga dumma frågor. Igår lärde jag mig det ryska alfabetet och några enklare fraser. Och att räkna till tio såklart. Det som är mest fantastiskt med ryska är nog att det finns åtta olika ljud som liknar svenska sje-ljud. Jag som brukar vara kungen av uttal men i ryskan måste jag öva mer. Tänk då på alla stackars stockholmare som inte hör skillnad på tj i tjej och ch i chans.

För tre år sedan sökte jag till en kurs i ryska på universitetet men eftersom den gick över hela året och jag bara ville studera på hösten så tog jag arabiska istället. Tänk att jag har kunnat både skriva och rabbla hela det arabiska alfabetet, det kan man inte tro nu. Men någon dag ska jag damma av mina gamla papper och lära mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress:

URL:

Kommentar:

Trackback