Startsidan

Typ 15 år gamla kläder

I dag hade jag en dejt med en väninna och när vi var på Kahls sa baristan "en latte macchiato till superkvinnan" när han sträckte fram min lyxdryck. Min väninna funderade länge på hur han kunde veta att jag tränar en massa och först efter att vi hade fikat såg hon vilken läcker tröja jag hade. Snille. Eller ja, det är ju inte jättekonstigt att han trodde att jag är jävulskt vältränad, det syns ju lång väg.

Efter en fantastisk fikastund gled jag in på kontoret och överraskade en kollega med lite överblivna kakor. Jag vaknade med grov ångest och ont i magen en morgon och insåg att jag oroade mig över mina stundande föreläsningar så därför for jag till jobbet och skrev av min förberedda Powerpointpresentation så att jag kan öva hemma under semestern.

I kväll ska jag spela fotbollsmatch men jag vet inte med eller mot vilka så det blir spännande. Jag fick bara ett sms med en tid och en plats och naturligtvis tackade jag ja!

En riktig semesterdag

På förmiddagen pillrade jag på här hemma och efter lunch åkte jag till Iksu och körde total training med typ 12 andra atleter. Sedan kastade jag mig in i bilen och körde raka spåret till Bettnes där jag mötte min väninna med familj och vi tog ett svalkande bad. Jag tränade i bikinitrosorna och en mångsidig sporttop för att jag skulle slippa byta om emellan, man får ju inte vara dum. Det var så himla härligt att bada och jag passade på att läsa min favorittidning Språktidningen i lugn och ro på stranden. Jag försökte ta en härligt somrig bild utan att någon skulle se men det gick superdåligt så jag lägger upp en bild från när jag och Lenni badade i Berlin i stället.

På kvällskvisten for jag till den gamla lägenheten och tömde den på det sista så nu borde jag slippa fara dit mer, förutom tidigt i morgon bitti då jag måste låsa upp för städfirman alltså. Dags att gå och sova.

Spökklottret är kvar

Nu är jag hemma från fjällen och har äntligen startat datorn för att föra in lite bilder från kameran. När jag var i Berlin passade jag på att ta på mig samma kläder som 2015 när jag var där och sedan ställde jag mig och poserade på typ samma plats framför muren. Förra gången låg Sammy i magen och nu är han ett riktigt barn, tänk vad tiden går fort och hur livet förändras.

Alla klarade det!

I går tog vi på oss våra bästa vandringsskor och gick upp på toppen av Dalåive, 1 337 meter över havet. Som den vältränade person jag är hade jag inga bekymmer att ta mig upp men när vi skulle ner kände jag av en gammal knäskada. Vi hade tänkt gå upp på Ryfjället i dag men alla fyra har knäskador så vi far till marknaden i Tärnaby i stället. Enligt min kusin är det 15 år sedan jag senast var uppe på Dalåive, kanske tar jag en tur dit igen när jag är 45.

När vi kom ner igen sprang pappa sista biten till huset för att komma först, som att det är det som räknas. Hälsningar från hon som var överlägset först upp.

Lugnet efter stormen

Nu är jag på resande fot igen, Sammy har åkt till sin pappa och jag åker till fjällen för att bestiga lite fjäll. Det ska bli skönt att få sitta sex timmar på en buss genom Norrlandsskog som kontrast mot alla intryck i Berlin. I övrigt har jag varit på hälsocentralen och träffat en läkare eftersom jag har svinkoppor i ansiktet så nu äter jag antibiotika också. Vilket spännande liv jag har!

Hemma igen

Oj vilken dag. Jag hade tänkt stiga upp halv sex för att med säkerhet ha god tid på mig på flygplatsen men min tyska familj tyckte att det gott och väl skulle räcka att jag var på flygplatsen en halvtimme innan jag skulle checka in. Dum idé att lita på dem. Det var kö till incheckningen, de hade inga automater som i high tech-Sverige, och kö till säkerhetskontrollen. När vi äntligen var igenom fick jag springa med Sammy i famnen, naturligtvis var vår gate längst bort, och när vi äntligen kom fram var gaten stängd. Tack och lov fick stackars svettiga småbarnsmamman komma förbi och i trappan upp till planet kom vi i kapp de andra resenärerna. Eftersom vi inte hade hunnit äta frukost på flygplatsen fick vi köpa det på planet, billigt och bra.

Drygt fem timmar på Arlanda gick bra och det gjorde absolut flygresan hem också för Sammy somnade så fort vi hade lyft. Han somnade så plötsligt att jag var tvungen att känna att han andades. Nu är vi hemma och äntligen ska jag duscha av mig och sova i min egen säng.

Sista dagen

I dag var vår sista dag i Berlin eftersom vi åker hem tidigt i morgon bitti och vi tillbringade den vid en sjö. Det var sjukt varmt i vattnet, speciellt om man jämför med havet hemma där jag har badat i år, och lagom varmt i skuggan. Efter ganska många timmar kom barnens mamma och då åkte vi till en tapasrestaurang där vi åt fantastiskt god mat. Även på det här stället fanns det många vegetariska alternativ. Sedan kramade jag Lenni jättehårt hej då innan vi andra tog en taxi till hotellet.

Sammy fick leka av sig

I dag har vi inte gjort något speciellt, efter frukosten tog vi tunnelbanan till en annan stadsdel och det gav oss i och för sig hjärtklappning eftersom vi kom på att vi hade glömt stämpla biljetterna. Som tur var kom ingen kontrollant. Samma sak hände när jag åkte från flygplatsen så turisten har kvar sin biljett.

I övrigt åt vi god lunch, halloumiburgare med sötpotatispommes, och jag köpte två böcker till Sammy. Nu kommer snart Lenni hit och då ska vi äta och umgås.

Die Mauer

I dag turistade vi lite, mest för skojs skull eftersom både jag och Melia redan har sett alla sevärdheter. Vi gled också runt i ett köpcentrum och där hittade jag Fashion Club! Den affären, som var min favorit på hela jorden, försvann ju från München och jag har varit så ledsen över det. Jag införskaffade tre plagg där i dag och hade det inte varit för Sammy hade jag förmodligen hittat fler. Middagen åt vi på Vapiano och det var fantastiskt gott, som vanligt tog jag pesto con spinaci-pizza.

Inte värre än Prag dock

I förmiddags tog vi tunnelbanan till ett ställe som heter Datscha där vi åt en fantastiskt god rysk brunch. Efter det promenerade vi runt i området en stund innan vi gick till Lennis lägenhet. Där spelade vi lite Stadt, Land, Fluss och sedan åkte vi hem till hotellet och lagade middag. Berlin är förresten inte speciellt barnvagnsvänligt och jag är enormt glad att jag inte sitter i rullstol.

Jag hade platsat

I morse vaknade jag klockan sju och efter att jag hade duschat och kollat i mobilen till klockan nio, utan att Sammy eller Melia hade vaknat, begav jag mig ut för att köpa frukost. När vi hade ätit promenerade vi i drygt en timme för att titta när Lenni spelade fotbollscup. Han var mycket bättre än jag trodde och det var roligt att se! Vi lunchade på ett ställe där de hade fantastiska halloumiburgare med sötpotatispommes, till och med bättre än på Max!

Jag glömde förresten berätta att en väninna kom förbi på jobbet i går med en påse med presenter till Sammy så att han skulle ha något att göra under flygresorna, så himla snällt!

Semester!

I dag jobbade jag min sista dag innan semestern och förutom att min kollega fick jaga hem mig så hade vi trevligt. En läkare kom in till oss med en chokladask som uppskattning för att vi gör ett bra jobb och då blev vi nästan tårögda. Lunchen åt vi ute i solen och jag hann fixa lite med min Powerpointpresentation som jag ska använda mig av när jag föreläser för läkarstudenter.

Efter jobbet cyklade jag hem och packade det sista och sedan kom mamma och pappa med Sammy och skjutsade oss till flygplatsen. Sammy var eld och lågor när han fick gå ut till flygplanet och han har varit en dröm under flygningarna. Nu ska vi snart landa i Berlin (jag testar wifi ombord för första gången) och snart får vi träffa mina favorittyskar!

Jag föredrar asfalt

Vilken somrig helg! I går kom mina närmaste, med några undantag, och fikade i min härliga lägenhet och på kvällen åkte jag och min syster vattenskoter till en rockfest. Efter bad och bastu rockade vi loss, eller ja, vi och vi, kanske mest 50-åringar utan taktkänsla, och sedan sov vi i en båt. I morse solade och badade vi lite innan vi grillade lunch och vattenskotrade hem. Bilden tog Imse när jag precis hade hoppat av vattenskotern efter min premiärtur, man ser på min bredbenta gång hur ovan jag är vid båtlivet.

Jag har älvsutsikt

Nu har jag flyttat klart förutom två sänglampor, härliga tider! I går fick jag hjälp med släp och i dag körde jag två vändor ensam med bilen, nu ska jag bara packa upp. Jag sov fantastiskt bra i mina nya lägenhet och det hoppas jag att jag gör i natt också eftersom jag ska jobba i morgon.