Startsidan

Då får hon fan ha ont i knät!

Den här kärringen är ju dum i huvudet! Hon vill operera knät men läkarna säger att hon inte får röka fyra veckor innan operationen och åtta veckor efter på grund av att komplikationsrisken halveras om man inte röker då.

"Jag är medveten om att läkningsprocessen blir sämre men då är det mitt val om jag ändå fortsätter att röka." säger hon. Nej det är det inte! Om hon får komplikationer och måste in på sjukhuset igen så gör ju hon att andra personer måste stå i kö. Rökare belastar samhället och när det börjar gå ut över andra så har det gått för långt! Visst, en ynka person kanske inte spelar så stor roll men tänk alla som ligger inne med cancer som orsakats av rökning. Så fruktansvärt onödigt!

Kommentarer
Av: Kattis

Instämmer helt!

2011-09-05 @ 09:40:38
Av: Erika

SV: jo jag önskar också att jag hade ett jobb i stället för att sitta på detta ställe:)

Man vill ju bli rik och lycklig:)

Haha pengar är inte allt men ibland käns de så:)

gillar ditt inlägg om den rökande tanten:)

Tydligen har östersund också fått operations förbud om man röker:)

Kram

Av: Chilipuffen

Jag håller med också .



Hon säger att det är hennes val att röka , ja då är det ju lika mycket hennes val att gå runt med ett kasst knä .



Och varför hon blir förbannad för att sjukhuset har krav på patienten (som inte är orimliga) är bortom all fattning .



2011-09-05 @ 09:49:45
URL: http://chilipuffen.bloggsida.se/
Av: Alex

Håller med dig fullständigt! Hon får skylla sig själv.

2011-09-05 @ 10:24:18
Av: Mene

Så oansvarig ut av henne!! För samma orsak har jag gjort slut med min kille. Han blev opererad, och efter en timma efter gick han och rökte. Jag förklarade att läknings process skulle försämras men icke, han försätter att röka och sen klagade han att han aldrig blev bra och hade mycket ont. Jag har inte tid att slösa med människor som inte tycker om sig själva och inte rädd för sig själva. Att de inte förstår är otroligt. Hon får ingen operation och det vore jag som skulle bestämma.

2011-09-05 @ 10:26:16
Av: Roggan

Kan bara hålla med om att du har rätt. Hon vet ju också att hon kostar skattebetalarna mycket pengar.

2011-09-05 @ 10:29:33
URL: http://roggansblogg.wordpress.com/
Av: Niclas Wennerdal

Det finns ju en väldigt enkel lösning på problemet; om hon nu inte vill sluta röka och det uppstår kompikationer så får hon betala nästa operation själv! Hur svårt ska det vara!?



Om man skulle förbjuda saker för att det ökar risker så skulle kvinnor inte få skaffa barn efter 35-40 nån gång för då har risken ör missbildning ökat mycket osv.



Det enklaste är ju att om folk är beredda att ta risker så får det betala priset för dem själva.

2011-09-05 @ 10:37:18
URL: http://anarkokapitalist.blogspot.com/
Av: Rickard Söderberg

Eller hur... blev också förbannad när jag läste artikeln...

2011-09-05 @ 10:38:45
URL: http://www.rickardsoderberg.se
Av: Anna Larsson

Instämmer helt! Förutom att längre köer uppstår då patienter som röker får komplikationer så är det dessutom ett stort samhällsekonomiskt problem.

2011-09-05 @ 10:46:02
Av: fck u

jag tycker er existens är ett problem, om ni inte fanns slapp jag dela min luft med er, kan inte ni dö?

2011-09-05 @ 10:51:24
Av: Sandra

Operationen kostar mindre än vad det skulle kosta att inte operera henne ju? Jag menar hon blir en större belastning på samhället som sjukskriven (med allt vad det innebär av läkarbesök, vård, tabletter, terapi för att hantera smärtan osv)..



Jag tycker som vanligt att världen inte är svartvit utan har massor av färger och nyanser.. tänk va lätt det skulle vara om det bara var svart och vitt!



Beroenden är alltid beroenden och det är inte så jäkla lätt att "bara" sluta för man bör.. de flesta som röker (iaf i sverige) vet ju om hur dåligt det är för hälsan (och hur det påverkar tex läkarvård).



Men det är ju var och ens beslut att ta.. inte "storebrors".. hur många skulle gå med på att sluta köra bil eller äta socker bara för det är dåligt och farligt? och kan innebära risker?



Precis, skulle bli ramaskri ist!



Nej.. usch och tvi för ciggisar, de borde förbjudas helt. Men så länge de finns och säljs är valfrihet som gäller..



MVH Sandra

2011-09-05 @ 10:54:02
Av: Nson

Sandra:

För det första så bör du hänvisa till något när du påstår det första.

För det andra så handlar det inte om hur svårt det är att sluta röka utan vilken attityd hon har inför det hela. Hon VÄGRAR!

Tänk om folk som får i "uppgift" att inte äta dagen innan för de ska kunna se med en kamera i magsäcken helt plötsligt VÄGRADE och sa precis samma sak som hon: Jag är 53 år gammal, då ska inte någon komma och säga att jag ska sluta äta dagen innan!



Riktigt barnsligt av henne!

2011-09-05 @ 11:00:52
Av: Tia

Sandra:



När det kommer till en operation har inte patienten alltid valfrihet. Säger doktorn att det är bäst att inte röka under läkeprocessen, ja då är det så. Det är bara att rätta sig efter det. Doktorerna är inte ute efter att jäklas med någon utan de tänker i första hand på sin patient. Jag kan ge mig tusan på att om hon nu fick sin operation och det gick fel pga hennes rökande så skulle hon anklaga läkarna, samhället och alla andra runtomkring henne. Längre kommen i utvecklingen än så tycks tanten inte vara.



Det är en liten småsak man ber henne om. Alla beroende går att avstå ifrån om man verkligen vill. I det här fallet vill hon inte tillräckligt och då blir det inget av.



2011-09-05 @ 11:14:11
Av: Tildaf

Det är hennes val att röka och det är sjukhusets val att vägra henne operation på grund av rökningen.

2011-09-05 @ 12:28:19
URL: http://tildaf.wordpress.com
Av: Tildaf

Sandra, med tanke på ditt sockerexempel kan jag upplysa dig om att tjockisar som ska göra en fetmaoperation måste banta och sluta med socker inför sin operation SAMT sluta röka såklart om de är korkade nog att syssla med sånt. Är det verkligen så jäkla orimligt? Jag måste säga att jag föredrar att mina skattepengar går till vård för folk som är beredda att investera lite i sin hälsa!

2011-09-05 @ 12:31:07
URL: http://tildaf.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress:

URL:

Kommentar:

Trackback