Startsidan

Hallelujah

Hallelujah är ju en fin låt som man kan spela. I C-dur är det dock lite för ljust att sjunga, för mig, men om man sänker den en oktav blir det ingen utmaning. Därför kan man höja den lite, från den lägre oktaven, för då blir det perfekt. Det här har ni säkert lärt er i skolan men nu blir det repetition.

Den går som sagt i C-dur på det här papperet men om man höjer den ett snäpp flyttar vi tårtbiten ett steg åt höger. Först spelar vi alltså i C-dur, den röda trekanten, och sen höjer vi till G-dur, den blåa trekanten. Observera att mitt C ser ut som ett G.

Hallelujah chords ackord

Kommentarer
Av: korven

Den låten sjöng vi på vår konfirmation, jag fick sjunga en stämma vars ton jag absolut inte kunde hålla... Hahah :)



Tack, jag gillar ovkså linnet :D

Av: hanna ♡

åååånej, allt går att äta på donken! :D

2012-01-18 @ 06:52:16
URL: http://heaa.blogg.se/
Av: andrea

åh skitbra förklaring på musikteori! :D tack!

2012-01-18 @ 19:39:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress:

URL:

Kommentar:

Trackback