Startsidan

Världens bästa boktips till alla som känner barn

Jag försöker ju läsa när jag ammar men på nätterna är jag oftast för trött och på dagarna sitter jag oftast vid tv:n och då dras ögonen lätt dit. Nu har jag i alla fall läst ut en fantastisk bok som alla som ska umgås med mitt barn får låna. Av mig alltså, jag har köpt den i stället för att bara låna från biblioteket som jag brukar.

Ge ditt barn 100 möjligheter i stället för 2 förklarar pedagogiskt varför barn inte ska tvingas in i könsstereotypa fack och vad som händer om det görs. Barn lär sig exempelvis väldigt tidigt vad de får positiv uppmärksamhet för och anpassar sig efter det eftersom det känns härligt. Som exempel kan vi ta flickor och söta klänningar: flickan får höra att hon är fin och hon blir sedd vilket gör att hon vill fortsätta ha på sig söta klänningar. Det blir viktigt med utseendet för då blir hon sedd och alltså blir hon i förlängningen ett objekt som mest finns till för att behaga andra. Inte den framtid jag önskar åt en eventuell dotter. Pojkar blir å andra sidan uppmärksammade när de är tuffa vilket kan göra det jobbigt att visa sig ledsen och det gör att fler män än kvinnor begår självmord. Naturligtvis ingenting jag önskar Sammy.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mailadress:

URL:

Kommentar:

Trackback